Alla inlägg under september 2009

Av Granberg m.fl - 9 september 2009 00:10

Som terapeut inom Alternativ- och Komplementär medicin i Sverige har jag varit med om ett flertal gånger att jag har måst avvisa förtvivlade föräldrar som vill ha hjälp med deras små sjuka barn. Det känns hemskt och oetiskt. Orsaken är att vi av någon anledning har en lag i detta land som förbjuder behandling av barn under åtta år med alternativa metoder, trots att de i många fall är skonsammare och effektivare än skolmedicinska metoder. Jag har träffat många föräldrar som upplever att sjukvården ej kunnat hjälpa dem och vill pröva alternativa, naturliga metoder samt vill ha bättre kostråd. Vi är enda landet i Europa som har ett sådant förbud och människor från andra länder kan inte begripa varför vi har det så. Inte jag heller.

Min egen dotter har ett flertal gånger fått hjälp från alternativ-medicinska terapeuter under sin uppväxt och jag är så tacksam för det. Tack vare det så har hon mycket sällan behövt få kemiska läkemedel som antibiotika, värktabletter etc. Hon har bl.a blivit av med en mycket besvärande återkommande huvudvärk med hjälp av auriculoterapi (öronakupunktur). Vi hade provat "allt" inom skolmedicinen och ingenting hjälpte. Hon har t.o.m sluppit bli opererad för blindtarmsinflammation eftersom hon botades med homeopatisk medicin.

Anna Rosenkvist, homeopat i Umeå


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards